Trening

Fremgang - har du hatt noen?

Har du hatt fremgang den siste tiden? Hva med det siste halve året, eller det siste året? De fleste som trener har et negativt svar på dette. Mange har investert mange timer på trening, masse penger på kosttilskudd og mye energi for å oppnå…nesten ingenting.

Det rare er at de fleste av oss er veldig opptatt av at vi har lavest mulig rente på lån, høyest mulig rente på innskudd og nøyer seg ikke med de dårligste betingelsene. Når det gjelder egen helse og fremgang derimot virker det som om vi ikke har de samme kravene. Hvorfor ikke?

Personlig erfaring og etter 22 år med egen prøving og feiling og observasjon har jeg kommet med følgende konklusjon: vi vet ikke hva vi driver med!

Vi kompliserer trening og kosthold til det ugjenkjennelige og glemmer bort noen av de enkleste reglene: progresjon og regelmessighet. Jeg utfordrer alle til å se nøye gjennom sin egen trening og stille følgende spørsmål: finnes det noe system? Er det lagt inn en progresjon? Trener jeg hardt nok? Trener jeg riktig?

Dersom du svarer nei på disse eller flertallet av disse er det mye å gjøre før du bør miste motet. Velg ut 10-12 favorittøvelser og fordel disse på to ulike treningsdager. Velg fortrinnsvis baseøvelser med frie vekter som knebøy, benkpress, dips, chins/opptrekk, markløft, roing med stang og lignende. Bruk deretter de neste to månedene til å bli sterkere i disse øvelsene i 6-10 repetisjoner. Tren en dag, hvil en dag. Det gir deg omtrent 3 treningsdager pr uke, noe som er fullt gjennomførbart også om sommeren.

Er det noen som tror at de ikke har merkbart mer muskler eller en høyere hvileforbrenning om du øker vektene du i dag bruker med 50%.

Jeg er helt sikker på at om de fleste hadde holdt seg til ordtaket: KISS (Keep It Simple Stupid) så hadde man høstet like god avkastning av treningen som man gjør på pengene sine. Da er det plutselig verdt det.