Kosthold

NY START - IGJEN

Finnes det noen som ikke har tenkt: “nå er det nok”? Enten det er etter en fuktig tur på byen med påfølgende plager, eller etter en periode der det fysiske forfallet har blitt for tydelig. “Nå skal jeg ikke drikke mer” eller “aldri mer godteri på meg”. Fungerer dette? Selvsagt ikke. Allikevel gjør vi det alle sammen.

Vi prøver ….og sprekker.

Nøkkelen til å endre sin livsstil eller vaner er å gjøre endringer som er gjennomførbare og ikke for ekstreme. Lær deg å gjøre smartere valg. En halv flaske i stedet for en hel, en halv marsipangris i stedet for en hel og så videre.

Dietter fungerer aldri! Forskning viser at 2 år etter en påbegynt diett er den som slanker seg 1 kilo tyngre. Dårlige resultater spør du meg.

Lær deg i stedet å gjøre små endringer på veien. Under følger noen eksempel på dette:

  • Forandre bare ett måltid om gangen. Første uken forbedrer du frokosten, neste uke middag en, uken etter dette et nytt måltid og så videre. I løpet av en relativt kort periode har du endret spisingen din totalt. Å gå fra pizza til havregryn fra den ene dagen til den andre er i de fleste tilfeller for radikalt.
  • Lag et treningsprogram du kan gjennomføre til og med i dine mest stressede uker. Da får du aldri følelsen av ikke å få det til. Gjør mer om du har overskudd.
  • Gjør NOE hver dag. Gi deg selv en minimumslekse hver dag. Selv har jeg gått til innkjøp av en skritteller og har inngått et veddemål om at jeg skal gå minimum 10.000 steg hver dag frem til jul. En god treningsøkt scorer 10 på en 1-10 skala, mens ingen trening scorer 0. Til og med en dårlig økt scorer minst 2-3, mye bedre enn ingenting.
  • Skap frisoner der du tar et avbrekk. Eksempel kan være å sette av en dag, eller noen timer en dag til å spise akkurat hva du vil. Det er lettere å være flink om du vet at det ikke er så lenge til du får den etterlengtede pizzaen eller posen med julemarsipan.

Det er lett nå når det blir mørkere å gjemme seg under både større lager med klær og fett. Klærne kan du ta av nåsr det blir varmt igjen…det er ikke like lett med det andre.